Nu jau gandrīz divus gadus es mācos Rīgas Komercskolā Tālmācības vidusskolā. Pēdējā laikā aizvien vairāk dzirdu, ka daudzi vai nu jau pārgājuši uz tālmācību, vai nu tuvākajā laikā plāno to darīt. Tāpēc nolēmu pastāstīt par plusiem un mīnusiem no savas pieredzes.
Bez stresa
Pēdējie pētījumi parādīja, ka 79% skolēnu streso dēļ atzīmēm. Bērni pārdzīvo, jo tos mūžīgi salīdzina ar citiem, pārdzīvo par neveiksmēm mācibu procesā un ja kaut-ko nesaprot. Es veicu aptauju un noskaidroju, ka lielākā daļa baidās atbildēt pie tāfeles, jo ja tu kaut-ko nezini vai kļūdies, tad esi izgāzies ne tikai skolotājas, bet arī visas klases priekšā.
Tālmācībā pie tāfeles nav jāstāv un tavas atbildes - pareizas vai nepareizas - uzzin tikai skolotājs; citu skolēnu atzīmes mēs arī nezinam. Varbūt kaut-kur pazūd sacensību gars, bet mēs mācamies sevi salīdzināt tikai ar sevi pašu. Es zinu ko es mācēju un zināju mēnesi atpakaļ un tagad redzu/neredzu progresu. Man nav svarīgi citu skolēnu sasniegumu, man ir svarīgi mani sasniegumi un manas prasmes. Es koncentrējos uz sevi, savu izaugsmi, savām iemaņām.
Motivācija mācīties
Parastā skolā svarīgākais rezultāts ir atzīme. Jo augstāka atzīme, jo skaitās, ka tu vairāk zini. Patiesībā tā nav. Pašām zināšanām, diemžēl, nav nekādas vērtības, svarīgāks ir augstāks vērtējums. Tāpēc skolēni daudz laika tērē neefektīvām darbībām: zubrī, noraksta, špiko, atstrādā iepriekšejo gadu testus tai vietā, lai padziļināti apgūt intresējošos priekšmetus.
Novecojusi programma
Esam godīgi, mācību līdzekļi un mācību programma, pēc kurām mācā vispārizglītojošās skolās, ir apstiprināta daudzus gadus atpakaļ. Mūsdienās viss tik ātri mainās un jaunātklājumi un jaunievedumi tik ātri nonāk līdz patērētājam un parastam cilvēkam, ka birokrātijas process netiek līdz šīm izmaiņām. Kas vēl gadu atpakaļ bija slikti, tas tagad ir labi. Mūsu vecvecāki mācījās skolā, kad Staļins bija labs, bet vecāki atmodas laikā mācījās Latvijas vēsturi no jauna. Kas ir teicis, ka tas, kas rakstīts grāmatās ir pareizi? Bet ja tu atbildēsi ne tā, kā rakstīts mācību grāmatā, tad tev tiks ieskaitīta kļūda.
Tālmācībā mūs māca domāt un analizēt pašiem, meklēt atbildes un formulēt pareizi jautājumus. It-kā jau pildot mājas darbus var pameklēt materiālu internetā un pareizās atbildes. Bet vai tas nav pats galvenais? Ir svarīgi iemācīties reaģēt uz izmaiņām, mainīties līdz dzīvei un tad cilvēks ar juridisko izglītību nestrādās par kasieri tikai tāpēc, ka ir iestagnējis un nemāk pielāgoties jaunajiem dzīves apstākļiem. Un kāpēc viņš to nemāk? Jo viņam neviens to nav iemācījis!
Pasniedzēji
Ne katra skola var lepoties ar pasniedzēju sastāvu. Piem, Saulkrastu vidusskolā, kur es mācijos vienu gadu, bija drausmīga matemātikas skolotāja, kura neskaidroja jauno vielu, atļāvās bļaut un apsaukāt bērnus. Kad vecāki pacēla šo jautājumu un tas nonāca līdz direktorei, atbilde bija vienkārša - ja jūs turpināsiet sūdzēties, tad matemātikas skolotāju nāksies atlaist un jūsu bērni matemātiku nemācīsies vispār. Noteikti tā ir daudzās skolās, īpaši lauku rajonos. Ir dzirdēts, ka vecāki speciāli deklarējas, lai bērns apmeklētu konkrētu skolu un tad katru dienu tērē pāris stundas ceļā tikai priekš tam, lai nogādātu atvasi uz skolu.
Tālmācībā katram bērnam ir individuāla pieeja - ir pieejamas gan klātienes, gan neklātienes konsultācijas ar pasniedzēju.
Neapgūtā viela
Ja esi apslimis vai brauc ceļojumā, uz sacensībām vai ģimenes apstākļu dēļ izlaid kādas mācības, tad tev pašam jāmeklē informācija un jācenšas apgūt izlaistais materiāls, jāprasa klases biedriem un tad vēl jāķer skolotājs rokās, lai nokārtotu kavēto pārbaudes darbu.
Mācoties tālmācībā es pats nosaku savu mācību grafiku - varu no rīta pagulēt ilgāk un pēcpusdienā pieķerties skolas darbiem; varu brīvdienas veltīt skolai; varu aizbraukt un tūkstošiem kilometrus no mājas pildīt pārbaudes darbus. Es varu gulēt Jūrmalas pludmalē vai sēdēt Tenerifē pie baseina un mācīties. Es varu visu!
Disciplīna
Šis ir lielākais mīnuss un lielākais pluss tālmācībai. Skolā tev jābūt, nu kā nu kuram, no 8:00-8.30 līdz 14:00 -15:00. Tad tev jāpilda mājas darbi, vēl ir pulciņi, pienākumi un gribās arī ar draugiem satikties un datoru uzspēlēt. Ja tu gatavojies iestājeksāmeniem kādā augstkolā, tad vēl papildus jāmācās. Un tagad jautājums - kad to visu var paspēt?
Laiks
Gan bērnam, gan vecākiem nav jātērē savs laiks ceļam uz skolu un atpakaļ. Tieši tāpat nav jātērē laiks lai staigātu pa klasēm, gaidītu skolotājus un kamēr nomierināsies pārējie bērni. Turklāt, vari pats regulēt apmācības tempu - ja viss ir skaidrs, tad ej tālāk; ja nav skaidrs, tad prasi palīdzību pasniedzējiem - iespējamas gan klātienes, gan neklātienes konsultācijas.
Socializācija
Komunikācija ar vienaudžiem tradicionālajā skolā ir svarīgs moments. Neskatoties uz negatīviem aspektiem (konkurence, agresija, salīdzināšana ar pārējiem bērniem un pielāgošanās), tā tomēr ir saskarsmes pieredze. Nerunājot jau par to, ka tieši klasē veidojas pirmās simpātijas un draudzība. Tālmācībā to visu būs jākompensē: pulciņi, sporta nodarbības, ģimenes pasākumi.
Rezumē
- Tradicionālā skola - vienkāršs un saprotams variants. Vecākiem nav jāiedziļinās macību procesā, visu atbildību uzņemas skola.
- Tradicionālā skolā grūti savienot macību procesu ar profesionālo sportu, nav iespējas fokusēties uz profila priekšmetiem vai nomainīt vāju pasniedzēju.
- Tālmācības skola taupa laiku un ļauj veidot mācību procesu pēc savas gaumes.
- Tālmācībā bērniem ir vairāk brīvības, bet arī vairāk atbildības: nav vajadzības špikot, zubrīt vai norakstīt.
- Ja bērns mācās tālmācībā, vecākiem jābūt gataviem vairāk iesaistīties mācību procesā: sekot grafikam, režīmam, sporta nodarbībām, nodrošināt bērnam iespēju kontaktēties ar vienaudžiem un socializēties.